Start
Omhoog
Synchronicity web
Nieuw op dit web
Agenda
Synchroniciteit
Synchro in org
Afdeling HSP
One Session Coaching
Lezingen
Informatie

Minisymposium 6 april 2003 - Een impressie

Door Felix Brabander

Het mini-symposium vond plaats op zondag 6 april 2003 van 13.30 tot 17.00 uur, in de Muziekschool in het centrum van Utrecht. Wij hadden er een grote zaal en vier subzalen tot onze beschikking.

De laagdrempeligheid van de kosten hebben we als belangrijk uitgangspunt genomen. Er zaten op dat moment nog niet zoveel mensen in ons bestand, ik schat ▒ 70 mensen toen. In totaal zijn er 35 mensen op het mini-symposium gekomen. We wilden vooral een gelegenheid scheppen voor de deelnemers om gelijkgestemden te ontmoeten en te laten ontdekken "wie zijn al die mensen die hier ook in ge´nteresseerd zijn?" We merkten namelijk in de periode daarvoor, in telefoongesprekken met belangstellenden, dat de belangstelling zeker aanwezig was, maar dat men erg huiverig was om met zweverigheid geassocieerd te worden. Het Platform Synchroniciteit wil echter absoluut niet zweverig overkomen en wil het fenomeen synchroniciteit juist hanteerbaar en concreet maken, ook bij de toepassing ervan in organisaties.

Om de drempel laag te houden zijn we in een goedkope locatie gaan zitten en hebben we een toegangsprijs van 15 euro gevraagd. Zo goed als gratis zeg maar.

Op 6 april 2003 zijn we begonnen met een heel korte inleiding door twee mensen (een collega-adviseur en ikzelf) en is er kort iets verteld over synchroniciteit. We hebben de zaal wat geprikkeld met vragen als "heeft u zich wel eens afgevraagd waarom u in synchroniciteit ge´nteresseerd bent? Na de inleiding, die echt maar tien of 15 minuten duurde, hebben we gewerkt volgens het principe van 'open space'. We zaten met 35 mensen in een kring en iedereen die het over een specifiek thema wilde hebben kon zijn/haar hand opsteken. Dat thema werd op een schema aan de muur geplakt met een zaalnummer erbij.

Toen deze thema-inventarisatie rond was, ging iedereen naar de zaal van zijn/haar keuze. We hadden vier subzalen en een paar 'corners' waar groepjes van mensen naartoe konden. Sommige zalen waren druk bezocht en in andere zaten soms maar drie mensen. Maar dat was ook de opzet: jezelf vrij voelen om te kiezen. En als je midden in een discussie verveelt raakte, ging je gewoon de subzaal uit waar je dan in zat en wandelde je door het gebouw naar een andere zaal waar een ander thema en andere mensen je misschien meer aanspraken. In die subzalen zijn leuke en diepgaande gesprekken gevoerd en contacten gelegd. Wat er wel ontbrak, achteraf gezien, was een begeleider die de groepsdynamica een beetje in goede banen had kunnen leiden.

Tussen de rondes van subgroepen door was er steeds de mogelijkheid om in de grote zaal koffie en thee te drinken en gewoon mensen aan te spreken die daar ook toevallig rondliepen en nader kennis te maken en als het ware te 'netwerken'. Met andere woorden, deze middag was heel erg gericht op 'de ontmoeting' en weinig gericht op het verschaffen van allerlei theoretische of praktische kennis over synchroniciteit en innerlijk leiderschap. Er was ook grote behoefte om van anderen te horen hoe zij met synchroniciteit omgingen om wat zij ermee deden zowel privÚ als in het werk.

Het was eigenlijk een kleinschalig evenement waar de aanwezigen elkaar konden bekijken en konden concluderen van "ah, dit is dus het soort mensen dat hierin is ge´nteresseerd" en "wil ik hier wel of niet bijhoren?". Onder de aanwezigen bevonden zich veel adviseurs en coaches, maar ook leidinggevenden en managers, en daarnaast ook wel enkele mensen met andere beroepen.

De sfeer was prettig en vooral heel open. Sommigen vonden dat er het meest gebeurde in de subzalen, anderen vonden de bijeenkomsten in de grote zaal ook bijzonder. Toen we vroegen wie er weer zou komen als we over een paar maanden weer zo iets zouden organiseren, stak zeker 75% zijn/haar hand op. Alles bij elkaar werd dit initiatief erg gewaardeerd en ons als kerngroep heeft men veel succes toegewenst voor de toekomst.